czwartek, 28 października 2021

Polityczni mistrzowie drugiego planu

 

szycgh 

Ta książka to zakulisowa historia Gwatemali w latach 50tych. Dużo tu polityki, rozgrywek z pozoru na niższych szczeblach, które mają ogromny wpływ na losy państwa.

Miałam z tą książką bardzo duży problem. Brak jakiejkolwiek wiedzy o historii Gwatemali, gdzie tak naprawdę cała akcja się na niej opiera, wyraźnie mnie frustrował. Nie byłam nawet w niewielkim stopniu ocenić, co jest literacką fikcją, a co prawdą. Dodatkowo żonglowanie przez autora epizodami z życia prezydentów, sprawiał że co chwilę  gubiłam się w całej historii.

Nie jestem jednak w stanie ocenić tej książki źle. Opisane życie osobiste głównych bohaterów, w szczególności Miss Gwatemali bardzo mnie zainteresowało i wciągnęło. Ciekawym zabiegiem było również przedstawienie historii, nie z perspektywy "ludzi na świeczniku", ale osób będących ich cieniami, współpracownikami, kochankami. Za wielkimi ludźmi polityki zawsze ktoś stoi, ktoś kto odwala za nich czarną robotę. No i oczywiście we wszystko wtrąca się Ameryka albo Rosja. To akurat uniwersalne przesłanie, które nie jest zależne od szerokości geograficznej. 



"Burzliwe czasy"
Mario Vargas Llosa
Wydawnictwo Znak

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz