wtorek, 22 grudnia 2020

W świątecznym klimacie


 

Chyba robię się sentymentalna, bo jeszcze w tamtym roku pisałam, że nie czytam "słodko piernikowych" książek. W tym roku natomiast z ciekawością sięgnęłam aż po dwie pozycje - antologie opowiadań świątecznych polskich autorek: "PS. I życzę Ci dużo miłości" i "Grzeszne święta". Która z nich wypada lepiej?


Rzadko sięgam po typowe obyczajówki, ale autorki "PS...." (słodka antologia) tym razem skradły moje serca. Po niegrzeczne książki (a polskie autorki to już dla mnie zupełna nowość) sięgam rzadko...i no cóż....po lekturze "Grzesznych..... ", chyba już tak pozostanie na długo. O ile w słodkiej antologii trudno tak naprawdę znaleźć słabe opowiadanie ( tylko jedno nie trafiło w mój gust, choć nie było tak do końca złe), o tyle w niegrzecznej antologii trudno mi wskazać, choć jedno naprawdę dobre. W tej mieszance taniości i bezguścia, wybija się jedynie opowiadanie Marty W. Staniszewskiej. Naprawdę świetnie oddany klimat świąt i nietypowy pomysł. Na małe wyróżnienie zasługują również Anna Bellon i Agnieszka Siepielska.

Sięgając po słodką antologię spodziewałam się ciepłych historii z happy endem. Nie spodziewałam się nagłych zwrotów akcji i byłam przygotowana na ich przewidywalność. To wszystko właśnie otrzymałam. Ta lektura była niczym słodki, lekko korzenny pierniczek oblany kwaśnym lukrem. Było wesoło, czasami powracały gorzkie wspomnienia, kwaśne urazy. To wszystko w świątecznej atmosferze. Bardzo ciekawym pomysłem na całą antologię był pomysł wspólnego elementu opowiadań - świątecznej kartki. 

Nie miałam wielkich oczekiwań wobec "Grzesznych świąt". Nie spodziewałam się jednak, że będzie aż tak źle. Całość określiłabym spalonym piernikiem. Wywołanie gorącej atmosfery, raczej nie wyszło naszym autorkom. Śmieszy mnie również to, że akcja większości opowiadań dzieje się za granicą i bohaterzy mają obcobrzmiące imiona. To naprawdę nie wpływa na większą atrakcyjność opowiadania. Większość opowiadań jest bardzo schematycznych i banalnych. Niektóre historie są tak wkurzające, że ledwo przez nie przebrnęłam. Jednym z nielicznych plusów książki jest umieszczenie przez każdą z autorek świątecznego przepisu na końcu opowiadania.


"PS I życzę Ci dużo miłości"
Zbiór opowiadań
Wydawnictwo MUZA S.A.

"Grzeszne święta"
Zbiór opowiadań
Wydawnictwo Akurat/ MUZA S.A.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz