czwartek, 16 czerwca 2022

Współczesny sztuczny świat

 


Chyba nie chciałabym być teraz nastolatką. Kiedy ja zaczynałam chodzić do gimnazjum, nawet jak się miało komórkę, to i tak idąc do szkoły zostawiało się ją w domu, bo nie była potrzebna. Pamiętam jak dziś, kiedy musiałam prosić rodziców o założenie gadu- gadu (zrobić listę plusów i minusów). Nie wiem, czy było lepiej czy gorzej - z pewnością zupełnie inaczej. Teraz jako mama, co prawda dopiero 5-latek zaczynam się zastanawiać i to z lekką obawą, w jakim świecie będą żyły moje córki jako nastolatki.

Lottie ma prawie 12 lat i właśnie zaczyna nową szkołę. Najgorsze jest to, że jej najlepsza i w sumie jedyna przyjaciółka właśnie przeprowadziła się z rodzicami do Australii. Lottie jest przerażona i zagubiona. Czy uda jej się znaleźć nową przyjaciółkę? Czy ją zaakceptują? Co może zrobić, żeby stać się popularna i lubiana? Ale także staje przed ważnym wyborem pierwszego w życiu stanika i dylematem, czy ma już się golić  pod pachami.

Ta książka to było dla mnie prawdziwe wyzwanie, bo postanowiłam ją czytać razem z córkami, na zasadzie omijam "fragmenty" nieprzeznaczone dla ich wieku, zostawiając wątki rodzinne i dotyczące nawiązania przyjaźni. W sumie bawiłyśmy się świetnie, bo mimo wszystko dużo musiałam im tłumaczyć, prowadziłyśmy zaciętą dyskusję na temat wegetarian, oglądałyśmy wspólnie  zdjęcia dziewczynek  USG. Z zapartym tchem śledziłyśmy relacje Lottie z młodszym bratem, nie mogłyśmy się też  doczekać nowego członka rodziny. Były też momenty zabawne, bo które dziecko nie lubi czytać o "dawaniu buziaka tyłkiem". 

Nie jestem ekspertką od literatury dla nastolatek, nastolatką też już dawno nie jestem...i mnie osobiście całość w kontekście nastoletnich problemów okazała się lekko sztuczna, wymuszona i dość tendencyjna - w szczególności co do prawdziwego oblicza najbardziej popularnych w szkole i prawdziwej przyjaźni. Teraz jednak książkę przekazuję do czytania nastolatce, która nienawidzi czytać  i z niecierpliwością wyczekuję jej opinii.



"Żenujące życie Lottie Brooks"
Katie Kirby
Wydawnictwo Znak Emotikon


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz