sobota, 11 czerwca 2022

Pogawędki z dobrym znajomym o ważnych sprawach

 


Podeszłam do tej książki z "czystą kartą". Tak naprawdę nie miałam pojęcia, czego się po niej spodziewać. Autora kojarzyłam, choć nigdy nie czytałam żadnej jego książki. 

Antropocen to epoka geologiczna, w której obecnie żyjemy i wywieramy na naszą planetę ogromny wpływ. Ta książka to zbiór esejów, których powstał na podstawie podcastów nagrywanych przez autora. Na szczęście nie jest to ekologiczny jednostronny manifest o niszczycielskiej sile człowieka, ale naprawdę wyważone stanowisko. Nie jest to też zbiór suchych faktów, naukowy elaborat. To głównie spostrzeżenia dotyczące naszego życia codziennego.

Czytając czułam się tak, jakbym dyskutowała z dobrym znajomym, o współczesnych problemach ale i też sukcesach dzisiejszego świata. Jednym z esejów, który wyjątkowo zapadł mi w pamięć była historia napoju Dr. Peppera. Była tak sugestywna, że po jej przeczytaniu...musiałam się napić ;) Zaskoczył mnie również esej o trawnikach i założycielu pierwszych supermarketów. 

Moje podsumowanie jest dość przewrotne - "Pogawędki z dobrym znajomym o ważnych sprawach". Trudno jest bowiem kwalifikować rozmowę o ważnych problemach jako pogawędkę. I tu tkwi cały sukces tej książki. Autor tworzy świetny klimat rozmowy - dyskusji o współczesnych bolączkach, jednocześnie nie przytłaczając nas ich wagą, nie oskarżając. To zdecydowanie ciekawsza forma, która pod pozorem lekkości zmusza do zastanowienia się nad kondycją współczesnego świata.



"Antropocen. Twój i mój świat"
John Green
Wydawnictwo Bukowy Las

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz