środa, 25 marca 2020

I część norweskiej autobiografii

Konsekwentnie realizując swój plan czytania ebooków (naprzemiennie najwcześniej zakupiona pozycja i najnowsza) w końcu miałam okazję sięgnąć po pierwszą część autobiografii Karla Ove Knausgård'a. Nieodmiennie odnoszę wrażenie, że te starsze pozycje podobają mi się dużo bardziej. 

Sięgając po literaturę skandynawską nie oczekuję nigdy nagłych zwrotów akcji. Ma być realistycznie, szczerze, lepko. Książka ma mnie wciągnąć emocjonalnie przy jednoczesnym charakterystycznym chłodzie, pisaniu niemal pozbawionym emocji o wielkich emocjach. Nie przeszkadza mi z pozoru nic nie znaczący opis kredensu czy brudu na ścianie. Lubię zatapiać się w tak przedstawiony świat. 

Karl Ove uczynił to w sposób mistrzowski. Pierwsza część niemal w całości poświęcona jest jego trudnej relacji z ojcem. Dzieciństwo miesza się tu z życiem dorosłym tuż po śmierci ojca. Opisy z dnia codziennego, przedmiotów przeplatają się z emocjami. 

Z wielką ciekawością przeczytam drugą część. 

"Moja walka. Księga 1"
Karl Ove Knausgård
Wydawnictwo Literackie


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz