czwartek, 21 listopada 2019

Precyzyjna układanka


To z pewnością nie był szept. Precyzyjna, długofalowa kampania marketingowa, atakujące zewsząd przedpremierowe recenzje. Ze wszystkich tych źródeł bił strach : przerażająca, niepozwalająca zasnąć, istny horror. To wszystko tak podkręcało atmosferę, że z jednej strony spodziewałam się, że z pierwszej strony wyskoczy na mnie  trup z szafy, a z drugiej wzrastała moja podejrzliwość, że skoro książka jest naprawdę dobra, to nie wymaga aż  takiej ostrej reklamy.

"Jeśli drzwi nie zamkniesz w porę, szeptać zacznie ktoś wieczorem..." - z pozoru zwykła dziecięca rymowanka, ale okoliczności jej powstania nie są już takie niewinne. Powstała w miasteczku Featherbank. W mieście, gdzie dwadzieścia lat temu seryjny morderca zamordował pięciu chłopców. Morderca odsiaduje wyrok, a w mieście ginie kolejny chłopiec. Do tego miejsca sprowadza się wdowiec Tom Kennedy wraz synem. Stosunki między nimi nie układają się najlepiej. Tom nie może się pogodzić  z przedwczesną śmiercią żony, nie radzi sobie z opieką nad chłopcem.

Początkowe strony książki mogą wskazywać, że mamy do czynienia z niezłym horrorem. Autor potrafi zbudować napięcie, stworzyć przerażającą atmosferę. Muszę przyznać, że parę razy wzdrygnęłam się ze strachu i słyszałam w domu podejrzane hałasy. Pewnie wrażenie wzmagało to, że książkę czytałam nocą przy świetle Kindla. Wywołanie wstępnego strachu, to jednak zasłona dymna...W rzeczywistości mamy do czynienia z precyzyjnie zbudowanym kryminałem. Rzadko kiedy autorowi udaje się stworzyć historię, która układa się w logiczny ciąg i wszystko do siebie pasuje niczym puzzle. Nie ma tu miejsca na nieścisłości, mylenie tropów czytelnika poprzez coraz bardziej absurdalne okoliczności. Akcja książki prowadzona jest przez różnych narratorów, w różnych cezurach czasowych. To wszystko pozwala wraz z bohaterami poszukiwać sprawcy kolejnego porwania.

Do niewątpliwych plusów należy również zaliczyć sferę obyczajową. Ta książka to również studium psychologiczne relacji na linii ojciec syn oraz nieograniczonej wyobraźni dziecka w wieku wczesnoszkolnym i towarzyszącym temu emocjom.

"Szeptacz" to idealna książka na ciemne jesienne i zimowe wieczory.

"Szeptacz"
Alex North
Wydawnictwo MUZA S.A.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz